-
Publiek-private samenwerking
-
Kinderopvang
Regio en supermarkten maken gezonde tussendoortjes toegankelijk
Het begon allemaal met de wens van ouders zelf. Ze wilden dat gezonde tussendoortjes makkelijker en toegankelijker zijn. Ouders gaven aan dat het soms overweldigend is om tussen alle opties in de supermarkt te navigeren en dat ze behoefte hadden aan duidelijke keuzes die echt gezond zijn voor hun kinderen. Dit geluid werd opgepikt door de JOGG-regisseurs in de regio Noord-Veluwe.
Wens van ouders werd omgezet in actie
Al snel werd duidelijk dat hier een kans lag om samen te werken met private partijen. In zeven JOGG-gemeenten in de regio Noord-Veluwe (Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Nunspeet, Oldebroek en Putten) werken ze inmiddels samen met lokale supermarkten. Wat ooit begon als een campagne, leidt nu op steeds meer plekken tot verankering van gezonde keuzes in beleid en is de wens van ouders omgezet in actie.
De rol van het JOGG-team
De JOGG-regisseurs uit Nunspeet en Elspeet betrekken elk jaar de supermarkten, kinderopvangcentra en andere organisaties. JOGG-regisseur : ‘Allerlei organisaties, sportclubs en scholen zijn bij verschillende projecten betrokken, maar we wilden graag ook iets doen wat echt aansluit op wat de ouders zelf kunnen betekenen en hen daarbij helpen. En dan vooral ouders van jonge kinderen. Uit die gesprekken bleek dat veel ouders 'tussendoortjes' lastig vinden, omdat ze het moeilijk vinden wat nou echt gezonde keuzes zijn. Ook kan het lastig zijn om nee te zeggen tegen jonge kinderen als ze bij vriendjes wél dat chocoladereepje of die winegums krijgen.'
Supermarkten zijn dé plekken waar mensen, soms in een fractie van een seconde, keuzes maken tussen ongezonde en gezonde tussendoortjes. Het is een mooie plek om ouders te helpen om bewuste keuzes te maken. Zodat ze niet meer op de automatische piloot een ongezond tussendoortje in de kar stoppen. Het zou mooi zijn als gezondere alternatieven vast in het beleid van supermarkten komt zodat gezond bij iedereen tussen de oren komt.
Eetbare reminders
Ook veel kinderopvanglocaties in de zeven gemeenten doen mee. JOGG-regisseur: ‘Op een leuke manier wordt daar aan het thema gewerkt. De kinderen krijgen natuurlijk lekkere, gezonde tussendoortjes, maar ze gaan ook aan de slag met knutselwerkjes van gezonde producten zoals walnoten.’ Voor de ouders die hun kinderen weer ophalen zijn de knutselwerkjes meteen weer een mooie reminder.
“Dat is een van de voordelen van dit soort regionale samenwerking, dat je van elkaar kunt leren. En hierdoor hoeft niet iedereen het wiel zelf uit te vinden.”
Het lokale JOGG-werknet
Deze samenwerking past perfect binnen de gezamenlijke ambitie van zowel JOGG als de supermarkten om een omgeving te creëren die kinderen en jongeren stimuleert om gezonde keuzes makkelijker te maken. Elk jaar groeit het netwerk van partijen dat zich hiervoor inzet. Inmiddels werken regionaal consultatiebureau, BSO's, bibliotheken, sportbedrijven en 22 supermarkten samen. Het uiteindelijke doel? Gezonde keuzes verankeren in het beleid van al deze partijen, van supermarkten tot kinderopvanglocaties, zodat deze voor elk kind toegankelijk en betaalbaar is en gezondheidsverschillen worden verkleind.
Feiten en cijfers
Inmiddels doen al 22 supermarkten mee in deze regio. Meer dan 10.000 kinderen en hun ouders worden bereikt, wat bijdraagt aan het vergroten van bewustzijn rondom gezonde voeding.
Tips voor andere gemeenten
Benadruk waar de win-win zit. Maak duidelijk dat het initiatief niet alleen goed is voor de gezondheid van kinderen, maar ook voor het imago en de omzet van de supermarkt. Gezonde producten zijn een groeiende trend, en supermarkten die hierin vooroplopen kunnen zich onderscheiden van concurrenten.
Deel cijfers en feiten. Onderbouw het initiatief met data over de vraag naar gezonde producten, trends in consumentengedrag en succesverhalen uit andere gemeenten. Dit kan overtuigen dat investeren in gezondheid ook commercieel interessant is.
Stel kleine, haalbare stappen voor.
Begin met eenvoudige, haalbare stappen, zoals het aanbieden van meer gezonde opties op een prominente plek in de winkel. Dit verlaagt de drempel om mee te doen.Deel successen van andere supermarkten. Laat zien hoe andere supermarkten succesvol hebben samengewerkt met JOGG en welke voordelen zij daaruit hebben gehaald. Dit kan andere supermarkten motiveren om ook aan de slag te gaan.
Zet in op de lange termijn. Maak duidelijk dat dit geen eenmalige actie is, maar een samenwerking op lange termijn die hen helpt inspelen op veranderende consumentbehoeften.
Koppel het initiatief aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. Supermarkten hebben steeds meer oog voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en SDG's (Sustainable Development Goals). Door de samenwerking te koppelen aan hun MVO-doelen (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), kun je het belang van het project voor hun merk en reputatie benadrukken.
Communicatie en zichtbaarheid. Zorg dat supermarkten positieve aandacht krijgen voor hun deelname. Dit kan via lokale media-aandacht of het gebruik van sociale media om hun betrokkenheid bij gezonde initiatieven te tonen.
Samenwerken met supermarkten
Wil je in jouw gemeente ook samenwerken met supermarkten? Zet een eerste stap dit initiatief en krijg in jouw gemeente ook 'Gezond Tussen d'Ooren'
Aan de slag
Ga aan de slag met onderstaande tools om jouw werk makkelijker te maken.