Trommel zonder Rommel

Het initiatief Trommel zonder Rommel is ontstaan uit samenwerking tussen GGD Zuid-Holland Zuid, GGD West-Brabant, JOGG Zuid-Holland Zuid, JOGG Breda, Jong JGZ en het Voedingscentrum. Uit gesprekken met scholen bleek dat veel kinderen ongezonde keuzes in hun lunchtrommel meekrijgen. Onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen University & Research ondersteunt dit beeld. In dit onderzoek werd de inhoud van 487 lunchtrommels onderzocht. 19% bevatte alleen wit brood, 43% enkel suikerhoudende dranken, en slechts 6% groente en 5% fruit. Deze gegevens benadrukken de noodzaak voor een bewuste en gezondere aanpak op basisscholen.

Wat is het doel?

Gezonde voeding op school bevorderen via ouders en scholen. Het initiatief biedt ouders ondersteuning bij het maken van gezonde keuzes. Ook helpt het scholen om gezond eten bespreekbaar te maken en te integreren in hun beleid. Zo creëren we bewustwording en maken we gezonde voeding een vanzelfsprekend onderdeel van de schooldag. Wil je verder bouwen aan gezondheid op school? Kijk dan ook bij de Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT).

Aan het begin van het nieuwe schooljaar is het tijd om te laten zien dat lunchtrommels een stuk gezonder gevuld kunnen worden. Het initiatief kan jaarlijks herhaald worden in de back-to-school periode. 

Praktische informatie

Doelgroep: Kinderen in het primair onderwijs
Meer informatie: Trommel zonder rommel

Smaaklessen

Sinds 2023 maakt Wageningen University & Research (WUR) deel uit van het Trommel zonder Rommel-initiatief. Het team van Smaaklessen bij Wageningen Economic Research ontwikkelt lesmateriaal dat kinderen op een speelse en praktische manier leert over gezonde en duurzame voeding.

Volgens Els van Coeverden, projectleider Smaaklessen, wil het programma kinderen laten ervaren ‘hoe leuk en lekker het is om gezond te eten’. Met dit lesmateriaal ontdekken basisschoolkinderen wat een gezonde lunchtrommel inhoudt. In 2023 namen meer dan 700 klassen deel aan de lessen. Later volgt uitbreiding met extra lesmodules voor in de klas. 

Meer informatie over de Smaaklessen? Kijk hier

Lidl Nederland versterkt het initiatief

De publiek-private samenwerking met Lidl heeft Trommel zonder Rommel versterkt. Lidl ondersteunt het initiatief door bij de start van elk schooljaar aandacht te vragen voor gezonde lunchkeuzes. Dat doet Lidl via folders, recepten en actiematerialen die landelijk miljoenen huishoudens bereiken. Als JOGG-professional heb jij zo de kans om deze lokale actie ook in jouw gemeente uit te breiden. Zodat de boodschap van een gezonde schoollunch steeds breder landelijk wordt verspreid. 

In 2025 vindt de landelijke actieweek plaats in week 36. Als JOGG-gemeente kun je zelf bepalen in welke week, rondom het einde van de zomervakantie, je het programma lokaal wilt uitvoeren. In de deelnemende Lidl-filialen worden een actietafel, poster en aanvullende materialen beschikbaar gesteld, die door een diëtist gebruikt kunnen worden in diens aanwezigheid.

Winnaar Gezonde Innovatie Award

In 2022 werd Trommel zonder Rommel bekroond als beste gezonde initiatief door Foodlog en FoodPersonality met de Gezonde Innovatie Award. Dit is een onderscheiding voor projecten die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. 

Jouw rol als JOGG-regisseur

Als JOGG-regisseur ben jij de verbindende factor die partijen samenbrengt. Om gezamenlijk toe te werken naar meer scholen waar gezondheid in beleid en praktijk terugkomt, zodat de gezonde keuze de makkelijke is. Hoe kun je dit bereiken? 

  • Werk samen met de Gezonde Schooladviseur: zij focussen op taken en contacten binnen de school. Terwijl jij als JOGG-regisseur buiten de school samenwerkingen opzet met lokale supermarkten, zoals Lidl. De Gezonde Schooladviseur kan scholen stimuleren om Trommel zonder Rommel en de Smaaklessen op te nemen. En met hen samenwerken aan een structureel gezond voedingsbeleid. Stem af wie welke rol oppakt en bekijk het landelijk overzicht van Gezonde Schooladviseurs voor contact. 

  • Zorg voor communicatiematerialen: aan het drukken hiervan zitten kosten verbonden. Afhankelijk van het beschikbare budget kun je zelf beslissen wat je af wil laten drukken. Dit kun je doen bij delokale drukkerij. Natuurlijk kun je ook kijken of er partners in je werknet zitten die mogelijk een bijdrage willen leveren. 

  • Werk samen met supermarkten: zoek de samenwerkingom aandacht te geven aan Trommel zonder Rommel. Zo hebben een aantal JOGG-gemeenten een Gezondschap opgezet in een lokale supermarkt. Daarnaast kunnen wobblers in de schappen worden geplaatst, kan er een supermarktsafari worden georganiseerd en kan er een diëtist in de winkel staan om klanten te adviseren. 

  • Zoek contact met het consultatiebureau: bekijk of het consultatiebureau tijdens het 3 jaar en 9 maanden-consult aandacht wil besteden aan gezonde voeding op de basisschool. Hiervoor kunnen ze bijvoorbeeld het boekje of de flyer gebruiken. 

  • Werk samen met lokale media en lokale bedrijven en wees actief op sociale media: zo kun je de boodschap van het belang van gezonde voeding breed uitdragen. De inzet van Trommel zonder Rommel aan het begin van het schooljaar is ook een mooi moment om de JOGG-aanpak te promoten. En om bewustwording te vergroten rondom een gezonde leefstijl in jouw gemeente. 

Jouw rol als JOGG-beleidsmedewerker

Trommel zonder Rommel is een mooi moment om contact te zoeken met de afdeling Onderwijs en samen te kijken of er kansen liggen om gezondheid te verankeren in het gemeentelijk beleid. 

Tools

Trommel zonder Rommel bestaat uit verschillende communicatiematerialen:  

  • Lunchtrommelboekje 

  • Flyers 

  • Posters 

  • Opdruk broodtrommel 

  • Voorbeeldbrieven scholen

  • Wobblers (visueel displaykaartje aan een winkel schap)

Als JOGG-regisseur kun je zelf bepalen hoe groot je de campagne wil maken. Je kunt klein beginnen met het uitdelen van flyers op scholen. Maar je kunt ook all-in gaan en op diverse locaties, zoals supermarkten, consultatiebureaus, bibliotheken en scholen, inzetten. 

Boekjes bestellen bij het Voedingscentrum

De geüpdatete boekjes van 2025 kun je, in plaats van ze zelf af te laten drukken, ook bestellen bij het Voedingscentrum. Hierbij is de link naar het boekje.

Vraag hieronder de materialen aan bij Femke Rohde

FAQ

Hoe kan je een supermarkt benaderen en welke supermarkten kunnen meedoen?

Elke supermarkt of supermarktketen kan lokaal betrokken worden bij het initiatief. Op de JOGG-Academy pagina “Samenwerken met supermarkten voor een gezondere voedselomgeving” vind je praktische handvatten en inspirerende voorbeelden van hoe je een samenwerking kunt opzetten en versterken. Daarnaast is er een bestaande samenwerking met Lidl, die het initiatief ondersteunt. Lidl vraagt bij de start van ieder schooljaar aandacht voor gezonde lunchkeuzes, waarmee zij een belangrijke rol spelen in het stimuleren van gezonde eetgewoonten onder scholieren.

Past dit initiatief ook op de kinderopvang?

Indien ouders bij kinderopvanglocaties zelf een lunch voor hun kinderen meegeven is inzet mogelijk. Daarnaast kan het consultatiemoment op 3 jaar en 9 maanden bij het consultatiebureau een geschikt moment zijn om aandacht te besteden aan gezonde lunchtrommels. Denk hierbij aan het meegeven van een flyer of lunchtrommelboekje aan de ouders. 

Hoe gebruik je de materialen in de supermarkt?

Hier mag zelf invulling geven aan de manier waarop je de materialen inzet in de supermarkt. Denk hierbij aan het plaatsen van posters en flyers, maar ook het inrichten van een schap met het gebruik van wobblers. Het is belangrijk om dit goed af te stemmen met de supermarkt zelf. Overleg welke vormen van inzet haalbaar en wenselijk zijn op de locatie.  

Waar kan je de materialen downloaden?

De materialen kan je bestellen door een e-mail te sturen naar femke.rohde@jogg.nl. 

Na je aanvraag ontvang je per e-mail een WeTransfer-link waarmee je de materialen kunt downloaden. Controleer daarbij de geldigheidsduur van de link, zodat je op tijd alles kunt opslaan. 

Waar kun je de materialen laten afdrukken?

Het afdrukken van de materialen kan bij een lokale drukker of via een online aanbieder. Je bent vrij om te kiezen wat voor jou het meest praktisch is.  

Is er bestaand communicatiemateriaal wat je kunt inzetten richting de scholen, ouders en verzorgers?

Ja, bij de materialen die je toegestuurd krijgt, zit ook communicatiemateriaal wat je kunt inzetten richting scholen, ouders en verzorgers.  

Als je dit jaar opnieuw meedoet, kan je dan dezelfde materialen gebruiken als vorig jaar?

De materialen worden jaarlijks geactualiseerd in samenwerking met het Voedingscentrum, zodat ze aansluiten bij de nieuwste richtlijnen en actuele ontwikkelingen. Vraag daarom ieder jaar de meest recente materialen aan. 

Wat zijn de kosten voor het zelf afdrukken van de boekjes?

Wanneer je ervoor kiest om de boekjes zelf af te laten drukken, liggen de kosten, afhankelijk van de drukker, tussen de €0.60 en €1.50 per boekje.  

Wat zijn de specificaties voor het afdrukken van het boekje?
  • Omvang: 24 pagina's    

  • Formaat: 210 x 210 mm 

  • Papier: 135 grs. silk mc (FSC) of o.b.v. beschikbaar en prijs in overleg met de drukker 

  • Bedrukking: geheel full colour   

  • Afwerking: vergaren, schoonsnijden en ruggeniet brocheren   

  • Logo: op de achterkant van het boekje is het mogelijk om eigen logo/logo's neer te zetten 

Wil je graag persoonlijk advies?

Neem contact op
Miriam Mühl
Adviseur Gezonde Omgeving