-
Publiek-private samenwerking
-
Primair onderwijs
-
Voeding
-
Werken met een werknet
Acht Brabantse gemeenten, één gezonde beweging
Hoe krijg je supermarkten mee in de beweging naar een gezondere leefomgeving voor kinderen? Acht JOGG-gemeenten in Zuidoost-Brabant bundelden hun krachten. Samen kregen ze 40 supermarkten aan boord. Ontdek hun aanpak en wat jij hiervan kunt leren
Regionaal samenwerken met supermarkten
JOGG-regisseur Nienke: “ In 2023 merkten we dat we lokaal allemaal tegen dezelfde problematieken aanliepen. Op advies van onze accounthouder bij JOGG besloten we meer regionaal te gaan samenwerken. Samen bereik je meer impact dan alleen. Vanuit de GGD waren we al gewend om regionaal op te trekken, dus de keuze was snel gemaakt: ook als JOGG-gemeenten wilden we regionaal samenwerken. We gingen met elkaar om tafel: op welke thema’s kunnen we de krachten bundelen? Het betrekken van supermarkten sprong eruit. Daar zijn we mee gestart, samen met een adviseur vanuit JOGG op het gebied van publiek-private samenwerking."
Het eerste gezamenlijke project werd Trommel Zonder Rommel: een landelijk initiatief dat kinderen en ouders helpt om in supermarkt en op school gezondere keuzes te maken.
Samenwerken met supermarkten
Veel supermarketen waar de JOGG-regisseurs het gesprek met voerden voelden lokaal hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. “Met de kant-en-klare materialen van Trommel Zonder Rommel kregen we de deur open en je merkt dat veel ondernemers een grote betrokkenheid hebben bij hun eigen gemeente” zegt Pien van Gennip. “De warme contacten bij JUMBO van de beleidsmedewerker van gemeente Oirschot hielpen ook. En eenmaal binnen kun je samen denken in concrete stappen, zoals het zichtbaar maken van gezondere producten.” Zo zag dat er in de praktijk uit: bekijk de video en voel de energie!
De rol van JOGG-professionals
Nienke en Pien vanuit Eindhoven waren samen met het JOGG-team uit gemeente Helmond en Waalre de motor van dit regionale project. Acht JOGG-gemeenten trokken op als één beweging. Dankzij hun energie bleef de vaart erin en pasten lokale doelen in een groter regionaal verhaal. Lokaal haakte iedereen eigen supermarkten en scholen aan, waarbij de schaalgrootte hielp. Vooral om supermarkten mee te krijgen, want veel scholen waren al bij JOGG betrokken en volop bezig met een gezondere omgeving.
“Door regionaal op te trekken, konden we supermarkten overtuigen dat dit niet een losse actie van één gemeente was, maar een brede beweging. Dat gaf vertrouwen én meer slagkracht”
Het werknet: brede regionale samenwerking en gezamenlijke kick-off
Naast de gemeente en supermarkten als JUMBO, Lidl, Albert Heijn sloten ook basisscholen, bibliotheken en de JGZ aan. Het JOGG-logo voor Zuidoost-Brabant gaf het initiatief een extra professioneel en betrouwbaar gezicht. Supermarkten zagen: dit is geen kleine losse lokale actie, maar een stevige regionale aanpak. Ook waren alle 8 wethouders en beleidsmedewerkers betrokken. Nienke: “We spraken af: op 1 september is de kick-off met in elke gemeente een wethouder die op één basisschool meeluncht.” Het resultaat: breed gedragen enthousiasme én veel media-aandacht.
“Wat hielp in de gesprekken met supermarkten was door aan te geven dat de gemeente vanuit beleid inzet op een gezondere omgeving – dat gaf meer gewicht aan ons verzoek.”
Succesfactoren én uitdagingen
De grootste winst? Schaalvoordeel en slagkracht. Samenwerken gaf meer impact en sterkere gesprekken met supermarkten. Middelen, kennis en communicatie werden gedeeld wat sneller, slimmer en goedkoper is. De uitdaging zat in de afstemming: acht gemeenten betekent acht keer andere wensen en tempo’s. Een helder plan met ruimte voor lokale nuances, korte lijnen en onderling vertrouwen hielden de vaart erin. Het uitgangspunt is dat eigenaarschap bij volgende projecten rouleert en de regionale beweging groeit.
waren actief betrokken
deden mee
Ruim 40 supermarkten in de regio hebben gezondere producten zichtbaarder gemaakt en actief gepromoot. En: met diverse supermarkten zijn vervolgafspraken gemaakt voor een structurele samenwerking.
30 basisscholen deden mee. Leraren, ouders en kinderen waren enthousiast over de aangeboden materalen.
De impact is groter: wat lokaal misschien klein zou blijven, krijgt nu een podium in de hele regio.
De samenwerking zorgt voor blijvende verbindingen tussen gemeenten en diverse supermarkten. Er ligt nu met meerdere supermarkten een stevige basis voor verdere regionale gezonde initiatieven.
Tips voor andere gemeenten
Ruim 40 supermarkten in de regio hebben gezondere producten zichtbaarder gemaakt en actief gepromoot. En: met diverse supermarkten zijn vervolgafspraken gemaakt voor een structurele samenwerking.
30 basisscholen deden mee. Leraren, ouders en kinderen waren enthousiast over de aangeboden materalen.
De impact is groter: wat lokaal misschien klein zou blijven, krijgt nu een podium in de hele regio.
De samenwerking zorgt voor blijvende verbindingen tussen gemeenten en diverse supermarkten. Er ligt nu met meerdere supermarkten een stevige basis voor verdere regionale gezonde initiatieven.
Aan de slag met supermarkten
Wil je dit ook lokaal toepassen? Gebruik alle mogelijkheden van Trommel Zonder Rommel, of bekijk hier ons volledige aanbod om met publiek-private samenwerking aan de slag te gaan.
Wil je persoonlijk advies?
Neem contact op met onze adviseur gezonde omgeving, gespecialiseerd in (commerciële) samenwerkingen