Nu je de huidige situatie hebt geanalyseerd en je werknet in kaart hebt gebracht, is het tijd voor het plan van aanpak. Daarin leg je onder meer het volgende vast: de huidige situatie van je gemeente; je doel en doelgroep; focus; en speerpunten voor de komende jaren.

Wat is het doel?

Met een plan van aanpak geef je richting aan jouw lokale JOGG-aanpak. Betrek als JOGG-regisseur je JOGG-beleidsmedewerker en de partners uit je werknet. Door dit plan samen met je werknet op te stellen, zorg je voor draagvlak voor jullie gezamenlijke doel.  

In het plan beschrijf je de stip op de horizon waar je gezamenlijk naartoe werkt en hoe dat aansluit bij doelstellingen uit andere beleidsdomeinen.

Hoe zorg je voor een goed plan van aanpak?

De volgende stappen helpen je bij het maken van je plan van aanpak. 

1. Zorg voor de juiste inhoud

De onderdelen van een goed plan van aanpak zijn: 

  • een beschrijving van de huidige situatie 

  • doelen die je wilt realiseren  

  • een planning 

  • hoe je de doelen en uitkomsten gaat monitoren & evalueren 

  • een plan voor het creëren van breed draagvlak voor de aanpak 

Een goede samenwerking tussen jou als JOGG-regisseur en de JOGG-beleidsmedewerker is hierbij essentieel. Als JOGG-regisseur heb je in het werknet al kunnen ophalen waar kansen liggen. Als JOGG-beleidsmedewerker neem je de visie van de gemeente mee in het opstellen van het plan.   

Neem het onderstaande format van het plan van aanpak als uitgangspunt. Laat je ook inspireren door de goede voorbeelden van andere JOGG-gemeenten. Deze plannen vind je onderaan de contactgegevens van elke JOGG-gemeente.   

2. Leg de status vast

Bespreek vervolgens wat voor status het afgeronde plan krijgt. Hiermee draag je bij aan de voorwaarde Politiek Bestuurlijk Draagvlak voor een succesvolle implementatie van de JOGG-aanpak.  

 Enkele voorbeelden van een status die je kunt kiezen:   

  • Ter kennisgeving naar het college  

  • Ter kennisgeving naar het college en de raad  

  • Ter besluitvorming naar het college  

  • Ter besluitvorming naar het college en ter kennisgeving naar de raad  

  • Ter besluitvorming naar het college en de raad  

 In het algemeen is het zo dat het plan van aanpak altijd minimaal ter kennisgeving naar het college en/of de raad moet gaan. Afhankelijk van de lokale mandaatregeling kun je het ter besluitvorming naar het college of de raad sturen. Als JOGG-team stem je dit af met de wethouder die JOGG in de portefeuille heeft. Je JOGG-accounthouder ondersteunt hierbij. 

3. Verwerk het plan van aanpak in jaarplan of uitvoeringsagenda

Het JOGG-plan van aanpak geeft de richting aan voor de komende jaren. Voor langere tijd dus. Voor de implementatie en uitvoering is het goed om het plan van aanpak te vertalen naar een jaarlijks uitvoerings- of actieplan. Hiermee is voor jou als JOGG-professional en de werknetpartners duidelijk wat er dat jaar te doen staat. En wie verantwoordelijk is voor de verschillende acties. Ook creëer je meteen gedeeld eigenaarschap voor de gezamenlijke ambitie.  

Met een jaarlijks uitvoeringsplan kun je ook de voortgang van de implementatie beter in de gaten houden. Hoe concreter het uitvoeringsplan, hoe efficiënter je de monitoring & evaluatie kan inrichten.   

Elk jaar bepaal je als team met de betrokken werknetpartners of jullie doorgaan met de huidige focus, of dat er aanpassingen nodig zijn. Betrek je JOGG-accounthouder voor ondersteuning hierbij.   

Aan de slag

Onderstaand format helpt je in je eigen werk om effectief met het plan van aanpak aan de slag te gaan. Check voor concrete voorbeelden van andere gemeenten de gemeenteprofielen. 

Wil je graag persoonlijk advies?

Neem contact op met je eigen accounthouder voor extra ondersteuning. De gegevens vind je bij het profiel van jouw JOGG-gemeente.

Contactgegevens
JOGG-accounthouder