Op social media worden jongeren dagelijks blootgesteld aan reclames voor junkfood, snoep en frisdrank. Verleidingen die moeilijk te weerstaan zijn. Wij werken aan een toekomst waarin social media een positieve bijdrage leveren aan een gezonde leefstijl.

Wat is het doel?

Wij streven naar een mediaomgeving waarin: 

  • content creators gezond gedrag stimuleren; 

  • merken hun advertenties niet meer op kinderen en jongeren richten;  

  • wetgeving ervoor zorgt dat jongeren worden beschermd tegen online verleidingen. 

Om dit te bereiken werken we samen met de voedingsmiddelenindustrie, communicatiebureaus en influencers. We willen ze bewust te maken van het belang van verantwoorde marketing. Daarnaast maken we kinderen en jongeren zelf weerbaar. Dat doen we door in te zetten op mediawijsheid.

Hoe maak je Social media gezond?

Benut je werknet 

Samenwerking is van groot belang om social media gezond te maken. Om als JOGG-regisseur effectief te regisseren en als beleidsambtenaar domeinoverstijgend te werken, werk je samen met verschillende organisaties, professionals en beleidsmedewerkers in jouw gemeente. Denk hierbij aan: 

  • content creators, zoals influencers en vloggers; 

  • scholen; 

  • sportclubs; en 

  • het jongerenwerk. 

Dit werknet is actiegericht en continu in ontwikkeling. Een werknet kan er afhankelijk van het doel anders uitzien. 

Wil je aan de slag met social media in jouw gemeente? Afhankelijk van wat je wil gaan doen zijn er verschillende stakeholders om mee samen te werken. Wil je bijvoorbeeld een content creator inzetten voor een event of een campagne?  Dan bestaat je werknet uit een lokale content creator (influencer, vlogger, YouTuber, Tiktokker etc.), de gemeente, de JOGG-accounthouder en JOGG-omgevingsadviseur. Afhankelijk van het onderwerp kun je ook scholen, sportclubs en jongerenwerk betrekken.  

Gezondheid in al het beleid
Als je een omgeving zoals Social media duurzaam gezond wil maken, is het belangrijk om gezondheid te verankeren in het beleid van alle domeinen van je gemeente. En in beleid van de organisaties waarmee je samenwerkt. Idealiter speelt gezondheid een rol in al het beleid (Health in and for all policies). 

Ook op andere terreinen dan gezondheid kan gezond gebruik van social media in het beleid worden opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan ruimtelijke ordening, onderwijs en veiligheid.

De impact van ongezonde content 

Wil je meer weten over wat jongeren online tegenkomen? En hoe ze dagelijks worden blootgesteld aan de vele (sluik)reclames voor ongezonde voeding? Wij spraken met ouders en jongeren over de impact van deze ongezonde content. Lees het volledige onderzoek of bekijk de factsheet.  

“Wij willen de invloed van influencers gebruiken om een gezondere online omgeving te creëren.”
Marjon Bachra
Directeur-bestuurder bij JOGG

Aan de slag

Ga aan de slag met de onderstaande programma's, tools en materialen die jouw werk gemakkelijker maken. 

Aan de slag met
  • Samenwerken met lokale influencers

    Bewegen
    Voeding
  • Stappenplan samenwerken met lokale content creator

    Voeding
    Bewegen
  • Mediawijsheid

    Themadagen
    Ontspanning
    Voeding
    Bewegen
  • Week van de Mediawijsheid

    Themadagen
    Bewegen
    Voeding
  • Media Ukkie Dagen

    Themadagen
    Bewegen
    Ontspanning
  • Week voor de Gezonde Jeugd

    Themadagen
    Bewegen
    Voeding
    Ontspanning
  • Nationale Buitenspeeldag

    Themadagen
    Bewegen
  • Week van ons eten

    Themadagen
    Voeding
  • Nationale Sportweek

    Themadagen
    Bewegen
  • Voedingscentrum

    Partner
    Voeding

Loket Gezond Leven - RIVM

Het Loket Gezond Leven van het RIVM biedt een betrouwbare database. Daarin staan wetenschappelijk onderbouwde leefstijlinterventies voor gezonde voeding, beweging en kansengelijkheid. 

Wil je graag persoonlijk advies?

Neem contact op
Anne-Jeth de Groot
Adviseur Gezonde Omgeving